Duurzaam Ondernemen
Hoe start je een duurzaamheidsbeleid op? Hoe meet en rapporteer je de status en voortgang van je duurzaamheidsinitiatieven? Hoe bepaal je de duurzaamheidsdoelen van jouw agency? Dat leer je in de nieuwe interactieve opleiding: “Duurzaam ondernemen: een licentie om te handelen.”

Duurzaam Ondernemen
Duurzaamheidsbeleid is geen nice-to-have meer, maar een licence-to-operate. Het maakt het verschil tussen pitches winnen of verliezen.
General information
ACC members only
ACC Hosted
€750
Dat bewijzen de resultaten uit de Pitch Survey:
• 43% van de bureaus zegt dat duurzaamheid altijd of vaak wordt aangekaart in pitches?
• Nog eens 39% zegt dat dit soms gebeurt.
• Slechts 18% geeft aan dat er nooit naar wordt gevraagd.
Ontdek hoe je duurzaamheidsstappen kan zetten voor je agency en zorg dat je klaar bent voor de volgende pitchvraag.
• Hoe start je een duurzaamheidsbeleid op?
• Hoe meet en rapporteer je de status en voortgang van je duurzaamheidsinitiatieven?
• Hoe bepaal je de duurzaamheidsdoelen van jouw agency?
Dat leer je in de nieuwe interactieve opleiding: “Duurzaam ondernemen: een licentie om te handelen.”
• SESSIE 1: Een koolstof arme economie in de communicatiewereld
Kan de communicatiewereld verduurzamen? Wat zijn de grootste uitdagingen van verduurzaming voor jouw bedrijf? Hoe denkt algemeen de sector over duurzaamheid?
In deze start sessie wordt de gehele aanpak de komende maanden vastgelegd, net zoals de elementen van duurzaamheid binnen de communicatie-industrie. Je leert: se basis van de aanpak van de opleiding & de focus facetten van duurzaamheid in de communicatie-industrie
• SESSIE 2: Duurzaamheid in vogelvlucht.
Duurzaamheid. We horen het elke dag. Maar wat betekent het? Als je CO2 hoort, kan je je dat dan voorstellen?Duurzaamheid heeft de neiging om met acroniemen en vakjargon rond te strooien, zonder veel extra informatie.
Tegelijkertijd is kennis wel belangrijk. Om je eigen strategie, visie, richting te bepalen moet je wel begrijpen waarover het gaat.
Hoe ga je daar mee aan de slag? Je leert: De basis van duurzaamheid, de mogelijkheid om diverse duurzaamheidsconcepten te interpreteren en toe te passen, de handvaten om later je eigen duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen.
• SESSIE 3: De communicatie industrie in transitie
Duurzaamheid. We horen het elke dag. Maar wat betekent het? Als je CO2 hoort, kan je je dat dan voorstellen. Duurzaamheid heeft de neiging om met acroniemen en vakjargon rond te strooien, zonder veel extra informatie. Tegelijkertijd is kennis wel belangrijk. Om je eigen strategie, visie, richting te bepalen moet je wel begrijpen waarover het gaat.
Hoe ga je daar mee aan de slag? Je leert: de basis van duurzaamheid, de mogelijkheid om diverse duurzaamheidsconcepten te interpreteren en toe te passen, de handvaten om later je eigen duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen.
• SESSIE 4: Jouw klimaatimpact als onderneming
Klimaat impact. Wat betekent het?
In deze sessie brengen we jouw eigen klimaatimpact in kaart. CO2, Scope 1, 2, 3, impactscategorieëen, … Geen enkel van die termen zal nog onduidelijk zijn. Daarbij heb je tegen het einde van de sessie alle handvaten om Scope 1 – 2 van je organisatie te berekenen.
Je leert: kennis over de basis van een CO2-Analyse, de methodologie om Scope 1 – 2 te berekenen, je eigen reductie strategie opmaken, je eigen compensatie strategie
• SESSIE 5: En nu?
Je kent de basis van je eigen duurzaamheid.
Je kent de duurzaamheidsuitdagingen voor je eigen organisatie. Je kent je eigen CO2-uitstoot. Je begrijpt hoe je je eigen sociale balans in kaart moet brengen? Maar hoe ga je er mee aan de slag? Hoe ga je acties ondernemen? In deze sessie brengen we iedereen een laatste keer finaal fysiek samen om de acties te bespreken qua verduurzaming.
In een peer-to-peer gesprek, samen met iedereen, om uw vervolgacties die je al nam, en nog wilt nemen, te bespreken.
Je leert: je eigen uitvoerbaar actieplan, duidelijke acties voor de korte, middel en lange termijn.
Hoe gaan we tewerk?
In 5 sessies leer je alles over Koolstof arme economie & duurzaamheid. Hoe kan je als agency duurzamer aan de slag? Het blijft niet bij vage theorie: je duikt in de praktische en meteen toepasbare kennis zodat je wegwandelt met de CO2-analyse van jouw agency, duurzaamheidsstrategie en pad naar duurzaamheid. We beantwoorden live jouw vragen om jouw proces zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Je zit in een kleine groep en leert elkaar kennen, zodat je elkaar ook kan ondersteunen.
Wie schrijf je hier best voor in?
Je haalt het meeste uit deze sessies door je de juiste profielen te sturen. Wie zijn dat? De eigenaar, CEO, CFO of Sustainability Manager.
Planning
TBD
Prijskaartje
• Complete cyclus: € 750 + BTW (eerste persoon)
• Complete cyclus: € 350 + BTW (tweede persoon zelfde agency)
Be quick!
Om kwaliteitsvolle begeleiding te garanderen, zijn er max 12 deelnemers.